vrijdag 21 oktober 2011





Alcohol en verkeer gaan niet samen beweert men. Het tegendeel is echter waar. Methanol ofwel methyl-alcohol is een alternatief voor benzine. De voorstanders wijzen erop dat praktisch ieder koolstofhoudend materiaal, zoals steenkool, organisch afval en hout, als grondstof kan dienen voor synthesegas waaruit methanol gewonnen kan worden. Methanol komt zelden vrij in de natuur voor hoewel veel plantaardige olieën methyl-esters bevatten. Al heel lang is methanol geproduceerd met hout als grondstof, daarom sprak men ook wel van 'hout-alcohol'. Later gebruikte men aardgas.



De populariteit van methanol als alternatieve brandstof is sterk teruggelopen. Over het algemeen vindt methanol nog wel toepassing in brandstofcellen en niet meer als bijmenging bij benzine. De giftigheid van methanol is hoog en ook de grondstof - voornamelijk aardgas - is een fossiele brandstof die (in Nederland) uitgeput raakt. Daarom ging men op zoek naar een nieuwe brandstol voor ‘alcohol’-motoren.

Bio-ethanol is geen nieuw product, het is in feite niets anders dan alcohol. Henry Ford gebruikte ethanol al als brandstof aan het begin van de vorige eeuw. Het productieproces van ethanol is erop gericht om suikers om te zetten in ethanol. Suikers komen voor in allerlei verschillende producten uit de agrarische sector, maar niet in elk product is de alcohol even toegankelijk.



De meest gebruikte grondstoffen voor de productie van bio-ethanol/biodiesel zijn suikerriet (Brazilië) , maïs (Verenigde Staten), tarwe, koolzaad en suikerbieten. Ook andere granen, bijvoorbeeld gerst, en bijproducten uit verwerkende industrieën (bijvoorbeeld melasse) worden gebruikt als grondstof. De bewerkingsstappen om fermenteerbare (fermentatie = gisting) suikers uit deze grondstoffen te krijgen zijn al jaren in gebruik. In het geval van zetmeelhoudende gewassen als maïs en tarwe wordt het zetmeel door middel van enzymen omgezet in glucose, dat vervolgens gefermenteerd wordt tot ethanol. Bij suikerhoudende gewassen als suikerriet en –biet gaat het erom via verkleining en extractie een suikerrijke vloeistof te verkrijgen die geschikt is voor fermentatie. Deze suikerrijke vloeistof die hierbij ontstaat, kan worden ingedikt om langere houdbaarheid van de suikers te bevorderen.


Naast de genoemde grondstoffen zijn er nieuwe technologieën in ontwikkeling om ethanol te verkrijgen uit cellulosehoudende materialen. Cellulose is een biologische stof die vooral in vezelachtige grondstoffen voorkomt zoals stro, pulp, groen afvel, etc. Ook hierbij zal de omzetting van suikers door fermentatie centraal staan.


Als de suikers zijn gefermenteerd, wordt het gedestilleerd. Hierbij wordt de alcohol tot 45% geconcentreerd door water en andere stoffen uit het mengsel te verwijderen. Na deze destillatie wordt er nog een rectificatie toegepast. Dit betekent dat de alcohol die uit de destillatie is gekomen wordt omgezet tot pure alcohol, dit gebeurt door de alcohol vrij te maken van water en andere onzuiverheden.


Niet ieder auto kan echter zomaar overgaan van reguliere benzine op een alcohol-verbranding, tenzij er een kleine aanpassing wordt gedaan aan je 'vonk-ontstekingsmotor'. Deze aanpassing houdt in dat de inspuiting onder hogere druk gaat verlopen. Het wordt dan dus eigenlijk een soort van benzine, die onder hoge druk ontsteekt. Dit is nodig, omdat er een hogere ontstekingswarmte benodigd is.

Als we kijken naar het rendementsvershil tussen benzine en ethanol, zien we duidelijk dat de expansiegrootte bij benzine veel lager is dan bij die van ethanol. Hieruit kunnen we dus concluderen dat je bij het gebruik van ethanol meer rendement hebt.


Maar de warmte die vrijkomt bij de verbranding van benzine, is groter dan die van ethanol. In de huidige motors is de expansie echter belangrijker dan de warmte die vrijkomt, dus kunnen we concluderen dat ethanol een net iets beter rendement heeft dan benzine.


Naar onze bevindingen is ethanol of alcohol dus een goede vervanger voor benzine.



Wij zijn er dan ook voorstander van dat binnenkort aan iedere pomp weer alcohol verkocht gaat worden. Het scheelt een hoop gesleept om je tankvoorraad op niveau te houden! En het is beter voor het milieu!

Uiteraard ondersteunen we deze conclusie met een filmpje!