Deze week veelmopmerkelijk nieuws in de media over verkeerslichten:
Verkeerslichten iets langer op oranje om ongelukken te voorkomen
Verkeerslichten staan tegenwoordig ongeveer een halve seconde langer op oranje. Dat zorgt ervoor dat er minder ongelukken of bijna-ongelukken gebeuren door mensen die door rood rijden.
Dat blijkt uit een verkeersonderzoek . De aanbevelingen zijn opgenomen in het handboek Verkeerslichtenregelingen. De aanbevolen tijden verschillen per weggebruiker, situatie en handeling.Zo staat het verkeerslicht 2 seconden op oranje voor fietsers die rechtdoorrijden.
Voor gemotoriseerd verkeer en trams die op een 80-kilometerweg rechtdoor willen is dat 5 seconden. Voor afslaand verkeer zijn kortere tijden.
Door de oranje-tijd aan te passen zal het aantal roodrijders volgens de onderzoekers tot 50 procent afnemen. Het gaat daarbij vooral om mensen die bewust door rood rijden, als ze ver van tevoren het licht al zagen veranderen.
Weggebruikers kunnen moeite hebben met verkeerslichten die te kort of te lang op oranje blijven staan. Veel mensen gaan dan twijfelen of ze moeten doorrijden of beter kunnen stoppen.
De komende tijd zullen de verkeerslichten landelijk aangepast worden.
Utrecht krijgt ‘homo-verkeerslichten’
Utrecht krijgt twee ‘homo-verkeerslichten‘: bij voetgangersoversteekplaatsen komen palen met met rode en groene poppetjes van hetzelfde geslacht. Daarmee klopte GroenLinks vorig jaar juni aan bij het stadsbestuur, en nu komt het er dan ook van. Vanaf dinsdag gaat het stoplicht in werking op de kruising Daalsesingel/Knipstraat.
Voor gemotoriseerd verkeer en trams die op een 80-kilometerweg rechtdoor willen is dat 5 seconden. Voor afslaand verkeer zijn kortere tijden.
Door de oranje-tijd aan te passen zal het aantal roodrijders volgens de onderzoekers tot 50 procent afnemen. Het gaat daarbij vooral om mensen die bewust door rood rijden, als ze ver van tevoren het licht al zagen veranderen.
Twijfel
De onderzoekers hielden rekening met zowel de mogelijkheden van weggebruikers om te stoppen en de wil van mensen om te stoppen.Weggebruikers kunnen moeite hebben met verkeerslichten die te kort of te lang op oranje blijven staan. Veel mensen gaan dan twijfelen of ze moeten doorrijden of beter kunnen stoppen.
De komende tijd zullen de verkeerslichten landelijk aangepast worden.
Utrecht krijgt ‘homo-verkeerslichten’
Utrecht krijgt twee ‘homo-verkeerslichten‘: bij voetgangersoversteekplaatsen komen palen met met rode en groene poppetjes van hetzelfde geslacht. Daarmee klopte GroenLinks vorig jaar juni aan bij het stadsbestuur, en nu komt het er dan ook van. Vanaf dinsdag gaat het stoplicht in werking op de kruising Daalsesingel/Knipstraat.
Vorig jaar werd er over de Lange Viestraat in het centrum een regenboogzebrapad aangelegd.
Dat de ‘homo-stoplichten’ daar niet kwamen, maar een stukje buiten het centrum, komt omdat ze op die plek ‘veiliger en goedkoper ‘ te plaatsen waren. De Domstad heeft nog meer opvallende verkeerslichten: bij de Lange Viestraat zorgen groene en rode Nijntjes voor een veilige voetgangers oversteek.