Ik heb vaak gedacht dat ik één van de weinigen was met een cabaret-item..... na een paar weken sprokkellen om deze week te vullen blijken er dus meerdere cabaretliefhebbers te zijn.
Zoals blijkt op de nuvolgende blog:
Cabaret 3 april 2012: 'Cabaret voor beginners' van Brigitte Kaandorp
Carré, Amsterdam
Bij cabaret komt het maar weinig voor dat het publiek neutraal ten opzichte van de cabaretier staat. Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Bert Visscher, Theo Maassen of Hans Teeuwen: je houdt van hun humor of niet. En als je ervan houdt, is bijna elke show een hit. Met Brigitte Kaandorp, Nederlands beste cabaretière, is het niet anders. Je houdt van haar 'onhandige' manier van cabaret met een vrolijke ironische kijk op het dagelijkse leven of je hebt er een volstrekte hekel aan. Ikzelf val in die eerste categorie. En hoewel ik Kaandorp nog niet eerder live had gezien, vond ik haar shows, op tv dan wel op cd, altijd erg grappig. Met name de hilarische vertolking van Kaandorp van de problemen en manmoedige pogingen om met een kind de deur uit te komen ('Neem geen kind') en de nummers 'Andries Knevel' ('Liever in eenbuitenwijk tongen met Henk Binnnedijk dan...'), 'Annelies de Vries' (Ze noemen me Annelies van der Pies, ik moet al piesen als ik nies. Vertel me nooit een goeie grap, want mijn sluitspier is te slap') en 'Zwaar leven'. Afgelopen dinsdag was het dan zover en zag ik La Kaandorp voor het eerst live en dan nog wel in het Walhalla van het Nederlandse cabaret: Carré!
De show 'Cabaret voor beginners' is precies zoals de titel zegt: een training voor mensen die cabaretier willen worden. In tien makkelijke stappen (stap 1: 'kom op', stap 2: 'met iets' etc.) wordt uitgelegd door Kaandorp hoe je zelf een cabaretier kunt worden. Natuurlijk, het blijft Kaandorp, wordt de cursus regelmatig 'on hold' gezet voor een zijpad bestaande uit haar observaties vertolkt in korte conferences of een liedje. Van deze zijpaden is de beschrijving van het ANWB-echtpaar een van de meest sterke. Wat dit programma doet afwijken van haar andere cabaretprogramma's is dat het publiek, het is immers een cursus, ook vragen mag stellen. Hoewel sommige vragen natuurlijk, zeker na een groot aantal optredens, te voorspellen vallen, maakt dit element toch de show onvoorspelbaar. En Amsterdam zou Amsterdam niet zijn wanneer het publiek niet op hun collectieve mondje was gevallen en door allerlei vragen het programma nog behoorlijk deden afwijken van wat Kaandorp had bedacht. En daar toonde Kaandorp wederom haar klasse: de sfeer zat er in Carré daarom goed in. Cabaret blijft altijd moeilijk om in een geschreven recensie te vertolken: in dit geval geldt toch echt dat je het zelf moet hebben gezien. Als je van Brigitte Kaandorp houdt, moet je zeker gaan: het is misschien niet ontzettend vernieuwend maar wel 'vintage' Kaandorp. Als je niets van haar moet hebben, blijf dan vooral thuis. En heb je nog nooit iets van haar gehoord? Kaandorp eindigde dinsdagavond (na een show van ruim 2,5 uur) na een groots en welverdiend applaus met een encore, eensgezind gevraagd van uit het publiek, een lied uit haar laatste show 'Zwaar Leven'. Ken je Kaandorp niet, maar vind je dit geweldig? Dan moet je zeker gaan!